belasting

Kansspelbelasting - Informatie over belasting op kansspelen op internet en loterijen
Zoeken.nl - Zoek in alle zoekmachines
Cabla - Maak zelf ook een kabel over Belasting
Op zoek naar Belasting? - Zoek Belasting in alle zoekmachines
Start een campagne - jouw website over Belasting, direct in beeld

Home

Nieuw bericht

Forum info

Zoeken

Onderwerp
toevoegen aan favorieten lijst Belasting > Forum > Algemeen > Een inwonende
  Anca  1. Geplaatst op 07 november 2009 om 20:09 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Indien ik een oud buurjongen voor een maand of 4 5 wil opvangen in mijn huis, wat zijn daar dan de consequenties van voor mij?
Heb geen huurtoeslag of zo!

Groetjes,

Anca

Sam  2. Geplaatst op 15 november 2009 om 16:51 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Hallo,

Super weinig info voor een fiscaal complexe zaak. Ik zal in z'n algemeen reageren.

1) er zijn geen kortingen/subsidies e.d. voor het in huis nemen van een persoon die de grondslag vind in fiscale wetgeving. Het is wel mogelijk dat er andere instanties zijn die vergoedingen geven. (in het bijzonder als de jongen hulp behoevend is)

2) Ik neem aan dat je in een huurhuis woont, gezien jouw opmerking van huurtoeslag. Omdat je dit niet ontvangt zijn er dus geen gevolgen voor de huurtoeslag.

3) huurinkomsten zijn onbelast maar let wel dat er in de overeenkomst van huur tussen u en de verhuurder, onderhuur vaak NIET is toegestaan. Maak dus een informele overeenkomst en ontvang de huur voor uit.

Ave

Dionn  3. Geplaatst op 22 november 2010 om 15:14 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Ik heb een koopwoning en woon alleen, nu wil een vriendin bij mij laten inwonen. Wat zijn hier de belastingtechnische consequenties van?

Is er een bepaalde vorm, zoals bijv. huurder of als partner, die voordelen heeft?

Groetjes,
Dionn

Sam  4. Geplaatst op 22 november 2010 om 15:47 uur   quotenieuw berichtemailedit 

[quote]Op 22 november 2010 om 15:14 schreef Dionn het volgende:
Ik heb een koopwoning en woon alleen, nu wil een vriendin bij mij laten inwonen. Wat zijn hier de belastingtechnische consequenties van?

Is er een bepaalde vorm, zoals bijv. huurder of als partner, die voordelen heeft?

Hi,

Er zijn gevolgen voor de toeslagen. In jouw geval is dit in het bijzonder de zorgtoeslag. Het inkomen van de inwonende, -als deze deel uitmaakt van je huishouden- telt ook mee als inkomen voor de zorgtoeslag. Het heeft dus ook impact op de zorgtoeslag van de vriendin.

Als je niet een 'huishouden' gaat voeren, heeft het geen impact op de toeslagen. Dan heeft dit mogelijk een impact om de hypotheekrenteaftrek. De huurinkomsten kunnen onbelast zijn. Google eens op : 'kamerverhuurvrijstelling'.

Wat dus wijsheid is, is niet direct te zeggen omdat dit afhankelijk is van de zorgtoeslag, kamerverhuur, hypotheekrenteaftrek en de huuropbrengst...

Het makkelijkst (vanuit fiscaal gezien) is om samen een huishouding te voeren, en de eventueel negatieve impact van de zorgtoeslag in de huurprijs te verrekenen. Fiscaal noem je het dan gewoon geen 'huur' maar een bijdrage in de kosten. Zo is het onbelast en kan je gewoon je volledige hyprente aftrekken. Om te zien op hoeveel zorgtoeslag je recht hebt is het wijs om te googlen op: 'proefberekening zorgtoeslag'

Ave

Sam

Tom Schuim  5. Geplaatst op 25 november 2010 om 20:45 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Mijn moeder en ik wonen in een eigen huis
Mijn moeder verblijft heel vaak in het buitenland
Nu wil ik een vriend en een vriendin in ons huis nemen
Waar moeten we dan belastingtechnisch op rekenen??

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken

Sam  6. Geplaatst op 26 november 2010 om 20:24 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Tom,

Er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken, en jij vraagt om alle punten, en zal dus e.e.a. uiteen zetten...

Belastingtechnisch is het in het bijzonder relevant voor de toeslagen welke je ontvangt. Als je met 'eigen huis' een koophuis bedoeld is het dus slechts van belang voor de zorgtoeslag. Zie ook mijn comments in de hierboven genoemde topic.

Als je besluit een vriend en vriendin in huis te nemen heeft dit fiscaal geen invloed op de toeslagen omdat jullie geen (naar ik aanneem) gezamenlijke huishouding gaan voeren. Dat doe jij met je moeder, en die vriend en vriendin naar ik meen ook. Houd er rekening mee dat als je een 'huurovereenkomst' maakt hier fiscaal haken en ogen aan zitten. Zo kan het zijn dat je hypotheekrente deels als niet aftrekbaar wordt aangemerkt. Tevens hebben huurders van woonruimte redelijk veel rechten. Ik raad dus aan gn huurovereenkomst te maken en contant, maandelijks de vergoeding te cashen. Houdt er rekening mee dat de inwonende vriend/vriendin geen recht hebben op huurtoeslag. Tevens moet jij lijfelijk aanwezig zijn bij het inschrijven in het gemeente register indien jij 'hoofdbewoner' bent. Indien je moeder dit is, moet zij mee.

Ander puntje is dat je gemeentebelastingen omhoog gaan (zeer waarschijnlijk, ligt ook aan in welke gemeente je woont) Soms wordt er per persoon een riool/afvalstoffenheffing geheven, en soms per gezin. Gaat om enkele tientjes per jaar per persoon in het eerste geval.

Houd er rekening mee dat je potentieel een hoop gezeik kan krijgen met die vriend als jij met die vriendin in bed duikt. Dat gebeurd zoals je je waarschijnlijk voor kunt stellen geregeld in dit soort situaties. Die vriend wordt kwaad en slaat jouw huisraad kort en klein wat in potentie een hoge schadepost kan worden. Dit kan jij via een civiele procedure weer op de voormalige vriend verhalen conform een 6:162 BW actie. Houdt er rekening mee dat verhaal via deze weg een tijdje in beslag neemt (18 maanden ongeveer).

Houd er tevens rekening mee dat de wc met 4 man continu bezet is, en de kans groot is als jij er gebruik van wilt maken, deze naar stront stinkt. Een spuitbus erbij helpt niet, want die drijfgassen slaan ook op je longen, wat ook geen pretje is.

Je kunt het een tijdje proberen om te zien hoe het bevalt, maar als je hen er na 3 weken uitzet, is ook niet echt goed voor de vriendschappelijke band...

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en mocht je meer willen weten hoor ik het graag!

Ave

Sam

Esther  7. Geplaatst op 30 november 2010 om 09:28 uur   quotenieuw berichtemailedit 

hallo
mijn vriend heeft een koopwoning
ik woon nu nog bij me vader we hebben een zoontje van 3 hij is de vader
nu willen we bij mijn vriend gaan wonen in zijn koopwoning wat zijn voor me vriend de conseqenties gaat hij erop vooruit of juist achteruit
ik werk wel maar niet zoveel 40 uur in de maand dat wordt meer als mijn zoon naar school gaat
wie kan me helepen ik kom er niet meer uit

Sam  8. Geplaatst op 30 november 2010 om 15:49 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Esther,

Ik raad je aan eerst even de door mij geschreven artikelen hier boven te lezen. Je vriend kan er -fiscaal- alleen maar op achter uit gaan. Jij zelf ook als je zorgtoeslag, en of kinderopvangtoeslag krijgt.

Als je een meer concrete vraag hebt, hoor ik het wel...

Ave

Sam

Jolanda  9. Geplaatst op 02 mei 2011 om 21:19 uur   quotenieuw berichtemailedit 

ik ben getrouwd en woon met mijn partner in een koophuis.
Nu is zijn broer sinds kort weer alleenstaand en heeft per 1 juni geen dak meer boven zijn hoofd.
als wij hem tijdelijk in huis nemen heeft dat consenqenties voor het belastingterugggaaf von ons hypotheek zorgtoeslag en kindertoeslag.
hij werkt namelijk ook fulltime.

waar kan ik info inwinnen over dit.

Sam  10. Geplaatst op 03 mei 2011 om 12:21 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Jolanda,

Dit hoeft wat mij betreft geen gevolgen voor jullie toeslagen e.d. te hebben. Houdt er rekening mee dat hij (broer) geen 'gezamelijke huishouding' met jullie heeft. Indien jullie een gedeelte van het huis aan de broer verhuren heeft dit mogelijk wel impact op de hypotheekrente aftrek. Jullie kunnen er beter voor kiezen een zogenaamde: 'kamerverhuur' te doen. Google eens op de: 'kamerverhuurvrijstelling'. Dit heeft dan ook voor jullie geen gevolgen, anders dan belastingvrij de huurpeningen cahsen. (als aan de voorwaarden is voldaan). Bij eventuele 'gratis' bewoning is er helemaal geen probleem (bij contant cash afrekenen ook niet )

NB. houd er rekening mee dat iemand in huis halen makkelijk is, maar vaak zijn ze niet meer gemakkelijk weg te krijgen!

Ave Sam

Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, , 24, 25, 26, 27, 28

Ga naar:
Om Startkabel.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies:Prima, deze melding niet meer weergeven
X